بوابة الدولة
الخميس 25 يونيو 2026 06:31 مـ 9 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
حادث دهس خلال احتفالات بفوز المكسيك على التشيك بكأس العالم فنزويلا تحوّل عددا من المدارس إلى مراكز إيواء بسبب زلزال مزدوج.. تفاصيل مباراة مصر وإيران في كأس العالم 2026 تشعل جدلًا عالميًا.. ماذا حدث؟ إيران: أمريكا لا تصدّر سوى الوعود الكاذبة وفول الصويا المعدل وراثيًا فنزويلا تعلن توفير خدمات الإنترنت والهاتف والتلفزيون مجانا لمدة 48 ساعة رئيس الوزراء يتابع مع محافظ القليوبية موقف عدد من المشروعات التنموية محافظ الشرقية يترأس اجتماع المجلس التنفيذي ويهنئ الرئيس السيسي بالعام الهجري الجديد والذكرى الـ13 لثورة 30 يونيو بنك مصر ووزارة العدل و”إي فاينانس” يوقعون بروتوكولًا لدعم التحصيل الإلكتروني بالمحاكم ( صور ) المسلماني في براغ : الدولة المصرية تدعم ماسبيرو من أجل مستقبل مستدام لإعلام الخدمة العامة النائبة نهى الازهرى تشيد بقرار الرئيس بزيادة المعاشات 15 % وتطالب مجلس الوزراء بضبط الاسواق وزير الصحة من لندن: مصر حريصة على توسيع شراكاتها مع المؤسسات الدولية وزيرة التضامن تشيد بالشركة المتحدة ومشروع فان زون: عظمة كبيرة والناس فرحانة

تحديات وصعوبات العمل.. إمتى أخدتى قرار أنك تسيبى الشغل؟

قرار ترك العمل
قرار ترك العمل

لم يعد الحلم الأوحد للفتاة هو الزواج فقط، ففى الوقت الحالى تبدأ الفتاة فى التخطيط لمستقبلها وهى فى مرحلة التعليم، وما أن تنتهى مراحل التعليم تبدأ فى البحث عن عمل يناسب شهادتها، لتبدأ أولى خطوات تحقيق أهدافها التى رسمتها لحياتها.

ومع دخول الفتيات إلى سوق العمل بشكل كبير، حتى أنهن دخلن فى بعض الوظائف التى كانت مخصصة للرجال فى الماضى، ونجحهن فيها بالفعل، يبدأن فى مواجهة الكثير من التحديات والصعوبات، وهو ما دفع إحدى الفتيات لتوجيه سؤال عبر إحدى صفحات مواقع التواصل الاجتماعى النسائية، متسائلة: "امتى حسيتوا أنه الوقت المناسب لترك وظيفتكم الحالية؟"، وجاءت ردود الفتيات كالتالى:

أجابت "مريم" قائلة: "لما تحسى إن خلاص مفيش حاجة تانى قادرة تديها للمكان، والعكس صحيح لما تلاقى إن مفيش أى خبرة جديدة بتضاف لك، وإن أنتى بتشتغلى لمجرد الشغل، ومبقاش فى أى متعة ولا استفادة فى الموضوع".

وأكدت "نور" أن التقدير مهم للاستمرار فى الوظيفة قائلة: "لما الواحد يشتغل ويدي من قلبه طول الوقت ويراعي ضميره في شغله، وفي الآخر مفيش تقدير ويعيش في ضغط نفسي وإرهاق شديد ومرتبات وحشة، يبقي الواحد يراعي نفسيته وصحته أحسن عشان ربنا حيحاسبنا على صحتنا اللي بنضيعها مع ناس متستاهلش ولا بتقدر".

ووافقتها "آية" قائلة: "عدم التقدير سواء لشغلك على مدار سنة على الأقل، سواء كان التقدير دا من خلال الترقية أو زيادة المرتب، أو عدم تقدير أنك أنسانه عندك حياة غير الشغل، وأول ما تحسي إن حياتك شغل ومفيش وقت لحاجة ثانية، لازم تمشي، إلا لو في مرحلة إثبات نفسك ولازم يكون ليها وقت محدد والمرحلة دي تخلص".

وأضافت "ياسمين": "لما يكون المدير صعب، وما فيش تقدير لمجهودك ولتعبك ولسهرك في الشغل، لما بقيت أروح البيت معيطة، لما ما بقاش عندي طاقة أنزل الصبح".

وقالت "نهاد": "لما المكان يبدأ ميضفش ليكي حاجة ولا بتتعلمي ولا بتكبري فى مكانك، ولما تحسي إنك كمان مش قادرة تدي للمكان ده حاجة تانية خلاص".

موضوعات متعلقة



16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services