بوابة الدولة
الخميس 25 يونيو 2026 03:55 مـ 9 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
حملة StrikeShark الجديدة تستهدف مؤسسات في آسيا وأمريكا اللاتينية وأوروبا مجموعة فاركو تطلق مشروعها الاستراتيجي للتحول الرقمي الشامل لمنظومة إدارة الجودة الاستثمار: 416 مشروعا باستثمارات تتجاوز 14.7مليار دولار وتوفر نحو 55 ألف فرصة عمل وزير التموين يبحث مع ممثلي المنافذ التموينية تطوير مشروع «كاري أون» وزير العمل: الخميس 2 يوليو 2026 إجازة بالقطاع الخاص بمناسبة ذكرى ثورة يونيو سعر الدولار اليوم الخميس 25/6/2026 أمام الجنيه المصرى يسجل 49.44 جنيه للشراء سعر الحديد في مصر اليوم الخميس 25 - 6 - 2026.. بكم الطن؟ إطلاق أول سيارة كهربائية مجمعة محليا بالكامل خلال الربع الثالث لعام 2026 انطلاق النسخة السادسة من مؤتمر ”نداء” لدمج وتمكين الأشخاص الصم المكفوفين وذوي الإعاقات المتعددة وزير التموين يبحث مع جهاز تنمية المشروعات وكازيون دعم مشروع «كاري أون» رئيس الوزراء يستعرض موقف تنفيذ عدد من مشروعات الخطة الاستثمارية لمحافظة الجيزة أمير كرارة يبدأ تحضيرات فيلمه الجديد شغل كايرو

طرائف لغة الأرقام ودلالاتها في مصر

عند التأمل في استخدام الأرقام لدى الشعب المصري نجد كثيرا من الطرائف التي تتعلق بالاستخدام ولا تتعلق بالرقم ذاته، وإنما ما حدث أن الاستخدام الأول صار كالمثل السائر، يستخدمه الإنسان بصورته التي وضع عليها دون تغيير أو تفكير في سبب اختيار ذلك الرقم، فمثلا نجد الرقم ( ١٠ ) يستخدم في استحسان الشيء أو الفعل، فيقال أخلاق فلان ١٠ على ١٠ وفلانه : بتعمل شاي ١٠ على ١٠ وقد يكون ذلك تأثرا بدرجة التعبير في كراسة الابتدائي !. لكن عندما نصف حالة الإنسان أو ما يتعلق به يكون الرقم ١٠٠ ،فيقال صحته ١٠٠ ١٠٠ ،أو انا مبسوط وكله ١٠٠ ١٠٠ ،أو أنا شارب وواكل ١٠٠ ١٠٠ الخ، وطبعا مفيش اطلاقا ٩٠ ٩٠ او ٦٠٠ ٦٠٠ الخ من أوصاف ذاتية .

لكن مع المناسبات العامة أو الخاصة او الاحتفال يظهر الرقم ( ١٠٠٠) ، فيقال في المناسبات السعيدة فقط ١٠٠٠ مبروك، وليس ٩٠٠ مبروك أو ٢٥٠ مبروك، فالأرقام الاقل من ١٠٠٠ محرمة في الاستخدام في المناسبات، كما ان الارقام التي اعلى من الالف يجب ان تكون مضاعفات الالف، فيجوز ١٠٠٠٠٠٠ أي مليون مبروك، او مليار مبروك، لكن لا يجوز مثلا مليون و٦٠٠ مبروك ولا الف ٥٦ مبروك . وفي المجاملات للحاضر لا نزيد عن الالف فنقول ١٠٠٠ نهار أبيض و١٠٠٠ سلامه للمريض و١٠٠٠ اهلا وسهلا ولا يوجد ٤٥ سلامه او ٨٩ نهار ابيض ولا حتى ١٧٨٠ سلامه او نهار ابيض او ٥٠٠ اهلا وسهلا . وفي الشكر لا نزيد عن ١٠٠٠ فنقول ١٠٠٠شكر كما كان يردد محمود الخطيب في حفل اعتزاله ولم يقل مليون شكر مثلا .

وعند السب والقذف يظهر الرقم (٦٠) ليكون هو الرقم الرسمي في ذلك فيقال فلان ابن ٦٠ كلب، ولا يجوز ابن ٤٠ كلب مثلا، او ابن ١٠٠٠ كلب على سبيل زيادة السب، واذا اردنا زيادة السب فما علينا سوى استخدام ال ٦٠ ثم ضربها في ٧٠ فيقال هو ابن ٦٠ في ٧٠ وليس في ٨٠ او ٩٠ لان ذلك يبطل مفعول السب ! . ويكون الرقم ٦٠ لوصف العدد اللازم لما يصيب الانسان المؤذي من مصائب ودواهي فيقال: اهو غار في ٦٠ دهيه او فلان هيروح في ٦٠ دهيه لإنسان قد يتعرض لكارثة حكومية وطبعا مفيش ٢٠ دهيه ولا حتى غار في ٩٠٠ دهيه . ويستخدم رقم (٣٠) حصريا لوصف شخص او شيء عديم المنفعة..( ده واد مالهوش "٣٠" لزمة) (خرجت خروجة مالهاش "٣٠" لزمة)

ويستخدم رقم (٧) في وصف حاجة غريبة جدا، وهي اللوصة او الانهاك المحير.(ده انا دوخت ال(٧) دوخات لحد ما لقيتك!)-كما يستخدم رقم (٧) للتعبير عن النوم العميق.! (ده شكله رايح في "سابع" نومة)..على اساس انه لو في سادس نومة كان قام عادي .أما الرقم ( ٥).. فهو وحدة قياس فضفاضة جدا، وتعني في العامية المصرية (خمس دقايق)، وتستخدم في وصف الانتظار احيانا.. (استناني (٥)او في وصف حوار سريع..(هاكلمك (٥)..أو لوصف الاستراحة..

(اقعد (٥) بس خد نفسك) .وفي وصف الوقت.. الثانية بتبقي (واحدة)..(ثانية "واحدة" بس البس الجزمة وانزللك)بس الدقيقة تحتمل (١) و(٢) و(٣)..(دقيقة "واحدة" وهابقي معاك)...او.. (اديني "دقيقتين" وهابقي معاك)..او..(انا هاشرحلك كل حاجة بالظبط في "٣" دقايق) . واطول مدة زمنية في الكون هي (الساعتين الاتنين)..(قعدت تحكي لي "ساعتين" عن ابنها اللي بدأ يسنن !)بينما اقصر كلام هو اللي يتقال في(كلمتين اتنين)-(هما "كلمتين" ورد غطاهم).

-الشخص المحتاس ده بقي اللي تلاقيه قاعد (يضرب اخماس في اسداس)..

ودي بالنسبة لي عملية معقدة جدا جدا.-واللي مالوش عند حد حاجة.. محدش يقدر يقول له (تلت التلاتة كام؟)اللي هو (١) عادي!محدش يقدر يقول له (١) ليه مش فاهم؟

الانسان المؤذي من مصائب ودواهي فيقال: اهو غار في ٦٠ دهيه او فلان هيروح في ٦٠ دهيه لإنسان قد يتعرض لكارثة حكومية وطبعا مفيش ٢٠ دهيه ولا حتى غار في ٩٠٠ دهيه . ويستخدم رقم (٣٠) حصريا لوصف شخص او شيء عديم المنفعة..( ده واد مالهوش "٣٠" لزمة) (خرجت خروجة مالهاش "٣٠" لزمة)

ويستخدم رقم (٧) في وصف حاجة غريبة جدا، وهي اللوصة او الانهاك المحير.(ده انا دوخت ال(٧) دوخات لحد ما لقيتك!)-كما يستخدم رقم (٧) للتعبير عن النوم العميق.! (ده شكله رايح في "سابع" نومة)..على اساس انه لو في سادس نومة كان قام عادي .أما الرقم ( ٥).. فهو وحدة قياس فضفاضة جدا، وتعني في العامية المصرية (خمس دقايق)، وتستخدم في وصف الانتظار احيانا.. (استناني (٥)او في وصف حوار سريع..(هاكلمك (٥)..أو لوصف الاستراحة..

(اقعد (٥) بس خد نفسك) .وفي وصف الوقت.. الثانية بتبقي (واحدة)..(ثانية "واحدة" بس البس الجزمة وانزللك)بس الدقيقة تحتمل (١) و(٢) و(٣)..(دقيقة "واحدة" وهابقي معاك)...او.. (اديني "دقيقتين" وهابقي معاك)..او..(انا هاشرحلك كل حاجة بالظبط في "٣" دقايق) . واطول مدة زمنية في الكون هي (الساعتين الاتنين)..(قعدت تحكي لي "ساعتين" عن ابنها اللي بدأ يسنن !)بينما اقصر كلام هو اللي يتقال في(كلمتين اتنين)-(هما "كلمتين" ورد غطاهم).

-الشخص المحتاس ده بقي اللي تلاقيه قاعد (يضرب اخماس في اسداس)..

ودي بالنسبة لي عملية معقدة جدا جدا.-واللي مالوش عند حد حاجة.. محدش يقدر يقول له (تلت التلاتة كام؟)اللي هو (١) عادي!محدش يقدر يقول له (١) ليه مش فاهم؟

موضوعات متعلقة



16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services