بوابة الدولة
الإثنين 22 يونيو 2026 02:14 مـ 6 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
وزيرة الإسكان تستقبل الكابتن حسين لبيب.. وتؤكد تقديرها الكبير لنادي الزمالك النائبة هدير رائف: موازنة 2026/2027 تعكس توجهاً جاداً لبناء الإنسان المصري ونراقب كفاءة إنفاق كل جنيه استقرار سعر الحديد فى مصر اليوم الإثنين 22 - 6 - 2026.. الطن بـ40 ألف مد فترة التقدم للحصول على شهادة الصلاحية للمعلمين حتى 22 يوليو مجلس الوزراء: لا صحة لانتشار عملات فئة الـ 50 جنيها «مزيفة» ضحى عاصي ترفض الموازنة: الحكومة لم تقدم حلولًا للخروج من دوامة القروض وزير الصحة يدشن مبادرة رئيس الجمهورية لرعاية أطفال السكري نائب رئيس الوزراء للشؤون الاقتصادية يزور شركة سيجوارت الرائدة فى صناعة الفلنكات القهموري يطالب باستكمال مشروعات حياة كريمة وزيادة دعم الزراعة والصحة بأسوان أحمد بلال يرفض الموازنة: الحكومة تنظر لدعم الفقراء بعين صقر ودعم الأغنياء بعين كفيف بعد الفوز علي نيوزيلندا في كاس العالم.. وكيل دفاع النواب يهنيء المنتخب الوطني ..محطة فارقه وصلاح ورفاقة قادرون علي تخطي الادوار... سعيد حساسين : اجتماع القاهرة الرباعي يؤكد ريادة مصر الإقليمية

الرئيس السيسي: ”ليه محدش بيحلم بتطوير الثروة الحيوانية؟”

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن تطوير الثروة الحيوانية فى مصر يحتاج إلى حلم من أجل التطوير، متابعًا: "ليه مش بنحلم.. أنا كوزير الزراعة أحلم وأدخل فى موضوع التطوير وأكسر في التحديات.. طب برنامج تطوير الثروة الحيوانية لزيادة الإنتاج كام سنة.. طب المحافظ ومديرية الزراعة معايا فى التطوير ده.. أتابع تطوير الثروة الحيوانية وأنجح وأفرح بالتطوير ده.. بقى عندى أمل كلما ما العدد يزيد فى تطوير الثروة الحيوانية ورؤوس الماشية اللى إنتاجها أكبر بيزيد.. هو انتوا مش بتحلموا ليه".

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال كلمته فى افتتاح مشروعات جديدة في محافظات الصعيد: "بقول الكلام ده لأن كل حاجة لها حلول.. لما كنا في اجتماع جامعة كفر الشيخ.. أحد رؤساء الجامعات قالى ممكن نعمل مصنع للنباتات العطرية.. الفرص موجودة مش لاقية اللى يعلمها.. أحنا معانا لسة فرص للتطوير والتحديث ومش خلصت".

وتابع الرئيس السيسي: "ممكن نعمل مصنع للتعامل مع الرمان بمليار جنيه.. بدل ما التصدير يكون رمان فقط هنطلع منه قيمة مضافة زيادة.. والمصنع ده هنشغل فيه الناس.. وطن الرومان بدل ما يكون بـ100 دولار يبقى ألف دولار.. أنا بتكلم ليه وليه معملناش ده.. مزارع الرمان بقالهم 5-6 سننين.. مفيش مصنع يتعمل من الإنتاج بتاعهم ويعمله قيمة مضافة.. مش أنا اللى أعمله كدولة.. ليه مش جبت المستثمرين والمحافظ اللى عنده رمان فى محافظته وجاب الناس اللى شغالة.. والمقولين فى المحافظة.. والأثرياء في المحافظة.. تعالوا نعمل حاجة زى كده "يقصد المصنع".. وأنتوا تديروا "المصنع".. الدولة تدخل 50 % واعملوا المصنع ده.. والناس تشتغل ونحول الحاجة دى لكده "يبقى لها قيمة مضافة".. مهو الرمان بيحصلوا إيه بيترمى.. لكن لما أعمله قيمة مضافة للتصدير مش يترمى.. كيلو اللبن لما اعملوا مبستر ولبن بورده أفضل.. كل لما أعمل للحاجة قيمة مضافة بتقلل الفاقد".

موضوعات متعلقة



16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services