بوابة الدولة
الإثنين 22 يونيو 2026 03:39 مـ 6 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
مدرب إيران: كنا قريبين من الفوز أمام بلجيكا ونركز على مصر وزير المالية يطمئن النواب: لا ضرائب جديدة في موازنة 2026/2027 بوستيكوجلو يشيد بمحمد صلاح بعد تألقه أمام نيوزيلندا مجلس النواب يقر موازنة 2026/2027 ويحيل توصيات الخطة والموازنة للحكومة مصر تعرب عن تضامنها مع دولة قطر الشقيقة إثر الحادث الذي وقع بمنطقة رأس لفان الصناعية النائب سمير البيومي بطالب بإعادة الموازنة إلى الحكومة وتأجيل المشروعات غير ذات الأهمية أبو العينين: الموازنة إيجابية لكنها لا تعكس إمكانات الاقتصاد المصري وزير شئون المجالس النيابية يعلن تعهد الحكومة بتوصيات الموازنة العامة حفل يوناني أسطوري في ماسبيرو احتفالاً بيوم الموسيقي العالمي ومنح وسام ماسبيرو لأسم العندليب عبدالحليم حافظ النائبة نشوة عقل: 6.9 مليار جنيه فوائد ديون للهيئة الوطنية للإعلام ويجب إعادة الهيكلة لضبط مسار الانفاق الشيوخ يحيل دراسة تعديل قانون الشركات إلى رئيس الجمهورية المالية والنيابة العامة وبنكا مصر والأهلي يتعاونون لتسريع بيع المركبات المصادرة

البرلمانى السابق محمد قويطة نائب دمياط يكتب عن مولد التبرعات

محمد خليل قويطة
محمد خليل قويطة

إقتراح أعجبنى نشره نبيل عسكر،مطلوب منى أتبرع بفلوس أولادي لمستشفى السرطان القديمة ، و الجديدة ومستشفي ٥٠٠٥٠٠ ، ومجدى يعقوب ، والحروق، وأتبرع بهدومى لبتوع رسالة ، وأتبرع بأكلى لبنك الطعام ، وأطلع شنط رمضان ، وأطلع زكاة الفطر ،وأدفع ضرايب ، ودمغة ، وكارتات ، ورشاوى ، وأكرمش عشرينات ، وكمان أوصل مواسير مية عشان الست الغلبانة متشربش مية بطحالب ،وأستحمل برضه غلاء الأسعار ، والبنزين ، والزيت ، والسكر ، والرز ؛ والبامبرز .
وفى نفس ذات الوقت أشترى ڤيلا فى القطامية ، وأحجز فى ماونتن ڤيو قبل العرض أبو 3 مليون ما يخلص ..!!
طيب نفكر خارج الصندوق يا جدعان شوية عشان والله الصندوق إتعبى عك للأخر خلاص .

الدقيقة الإعلانية كانت من 5 سنين ب ١٠٠ ألف جنية يعنى إعلان فودافون أو غيره لو إتذاع ٥ مرات فى اليوم بمليون جنية من غير أجور الفنانين إللى فيه (ده من 5 سنين) ، وأجور الفنانين فى إعلان إتصالات ٢٠١١ بتاع يسرا و محمد منير كان ٣٥ مليون جنيه ...يعنى كل شركة من شركات المحمول ممكن تكون صرفت فى رمضان فقط خلال السبع سنوات اللى فاتوا ٢٠٠ مليون للدعاية وإتخصموا من ضرايبها كمان .
الأفضل لينا كمواطنين والأفضل لشركات الإتصالات وللدولة كان ممكن يبقى عندنا ، مستشفى فودافون للأورام ومستشفى،و أورانج للحوادث، ومركز بيبسى كولا لزرع القوقعة للأطفال الصم،ومستشفى إتصالات لأبحاث أمراض الكبد،ويحطوا إسمهم على المستشفى و على تذاكر المرضى و على بالطوهات الدكاترة وعلى علب الدواء كمان ويكتب لهم قصور في الجنة أو أضعف الإيمان يتم تحسين الخدمة بالفلوس دي كلها !

كاتب المقال محمد خليل قويطة البرلمانى السابق



16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services