الرئيسية / عالم الفن / محمد فراج: عشت أيام الحرب الحقيقية في فيلم “الممر”

محمد فراج: عشت أيام الحرب الحقيقية في فيلم “الممر”

قال الفنان محمد فراج، أحد المشاركين في فيلم “الممر”، إنه يشعر بالفخر كونه جزءا من هذا العمل التاريخي، وبمناسبة عرض الفيلم أمس الأحد على القنوات المصرية بمناسبة ذكري نصر أكتوبر 1973 الـ46، ونشر “فراج” صورة من كواليس الفيلم مقابل صورة اتخذها عدد من الجنود الشهداء الحقيقيين، وذلك من خلال حسابه الشخصي على “إنستجرام”.
وكتب “فراج” على الصورة معلقًا: “صحيح 46 سنة فاتوا على حرب أكتوبر، لكن لما ابتديت تصوير الممر حسيت إن العمر رجع بيا الـ٤٦ سنة دول.. حسيت أنا وكل كاست الفيلم اللى قدام الكاميرا واللى وراها إننا جنود مصريين بنحارب على الجبهة.. صحيح أنا ماكنتش عايش أيام الحرب الحقيقية لكن ربنا إدانى فرصة إنى أعيش جزء صغير قوى منها في الفيلم، وكان شرف كبير ليا إنى أساهم ولو بجزء صغير في توثيق العمل البطولى ده وتسجيله في تاريخ السينما المصرية”.
وأضاف “فراج”: “يارب كل سنة نشوف ممر جديد.. يارب كل سنة نشوف عمل بيحكى حكايات ماشوفناهاش ولا سمعناها عن أبطال مصريين اللى استشهد منهم واللى عايش لحد دلوقتى.. حكايات لازم تتحكى وتوصل للناس، وخصوصا للأجيال إلى جاية “عشان إحنا عندنا حكايات كتيييييير قوى”، اللهم أرحم شهداء مصر وأحفظ مصر وجنودها”.
ويٌشارك في بطولة الفيلم كتيبة ضخمة من النجوم هم أحمد عز، أحمد رزق، إياد نصار، أحمد فلوكس، محمد فراج، أحمد صلاح حسني، محمد الشرنوبي، محمد جمعة، محمود حافظ، أمير صلاح الدين، أسماء أبو اليزيد والوجه الجديد ألحان المهدي، كما يضم الفيلم هند صبري، شريف منير، أنعام سالوسة وحجاج عبد العظيم كضيوف شرف، وألّف الموسيقى التصويرية للفيلم الموسيقار عمر خيرت، وقام بتصوير الفيلم مدير التصوير أيمن أبو المكارم وتصميم الديكور المهندس باسل حسام، وهندسة صوت أحمد عبدالخالق، وتم الاستعانة بفريق عمل أمريكي لتصميم مشاهد الأكشن والمعارك الحربية.

عن dawlan2

شاهد أيضاً

أحمد مكى يستعد لتقديم مسرحية جديدة بشخصية “حزلقوم”.. اعرف التفاصيل

كتب صالح شلبى أعلن النجم أحمد مكى عن تحضيره لعمل مسرحى جديد بعنوان “حزلقوم”، حيث …