الرئيسية / سياسة / الرئيس السيسي يشكر موسى مصطفى موسى في مؤتمر الشباب ويؤكد المعارضة جزء مهم من الحياة السياسية

الرئيس السيسي يشكر موسى مصطفى موسى في مؤتمر الشباب ويؤكد المعارضة جزء مهم من الحياة السياسية

كتب محمد صالح

أكد الرئيس السيسي أن المعارضة هي جزء مهم من الحياة السياسية في مصر، قائلا: “إنتوا جزء مننا واحنا محتاجينكم معانا، والمؤتمر ده منصة لينا كلنا عشان نسمع بعض ونتفاهم مع بعض”.

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن التزايد والتنافس فى العملية السياسية فى مصر خلال آخر 10 سنوات يؤكد أن الحياة السياسية فى مصر شديدة التسارع، قائلا “فى الانتخابات الرئاسية قبل ذلك كان بيبقى استفتاء فى البرلمان وده كان المنهج والمسار الموجود، وبعد كده بقى فى انتخابات بشكل أو آخر من 2005، ثم بعد كده بقى فى انتخابات ثانية من 2012 والشعب بقى بينزل ويختار”.

وحول تفعيل الحياة الحزبية والمشاركة السياسية،  قال السيسى”اللى بينجح فى الانتخابات هو اللى بيحكم وهذه الكلمة قيلت من حزب فى دولة أخرى وده يؤكد على أنه بغض النظر عن رضا الناس من عدمه، اللى تخلف عن النزول وترتب على التخلف تقدم وبروز حزب قد لا يرضى عنه الناس لا يلوم الحزب أو الرئيس اللى كسب ولكن يلوم الناس التى بخلت على نفسها وبلدها بيوم أو ساعتين تقف عشان تقول أنا هحط صوتى عشان ضميرى يبقى مرتاح”.

وأضاف أن الاختلاف ضروري لمجابهة التطرف والتشدد والإرهاب.

ومازح الرئيس عبد الفتاح السيسي، الشباب المشاركين في الجلسة النقاشية عن تفعيل الحياة الحزبية والمشاركة السياسية، بمؤتمر الشباب، قائلا: “مين اللي جاب المعارضة هنا”.
وتابع: “أتمنى أن لا يقل عقد مؤتمر الشباب عن مرة شهريا أو كل شهر ونص مرة لأنه يثري الكثير ويردم الفجوات بيننا”.

ووجة الرئيس عبد الفتاح السيسي الشكر للمرشح الرئاسي السابق موسى مصطفى موسى، الذي كان جالسا وسط الحضور.

وقال الرئيس السيسي :«فاتني أشكر الاستاذ موسى مشطفى موسى، أنا بشكرك ومصر بتشكرك واقسملك بالله كنت اتمنى إن يكون فيه معايا في الانتخابات موسى مصطفى وغيره وغيره».

وتابع الرئيس :«انا اتشرفت إن حضرتك كنت موجود معايا، والكلام ده مش مجاملة، اللى يبقا عنده احساس بالمسئولية تجاه بلده وتجاه شكلها ومكانتها وسط الأمم يستحق مننا كل الشكر بغض النظر عن النتائج، فانا بشكرك يا فندم، متشكرين».

----------------------------------------
----------------------------------------

عن dawlanews

شاهد أيضاً

السيسي يهنئ خادم الحرمين الشريفين

كتب- محمد فوزي: قال السفير بسام راضي، المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، إن الرئيس عبد …